CBD-öljystä apua unettomuuteen

Kukapa meistä ei joskus olisi pyörinyt turhautuneena sängyssä vilkuillen kelloa ja murehtien aikaista herätystä samalla, kun uni ei vain tule? Tai hätkähtänyt hereille aamuyöstä, vaikka olisi mahdollisuus nukkua vielä monta ihanaa tuntia? Mielessä kuitenkin vilisee tekemättömiä asioita tai ihmissuhdehuolet saattavat pulppuilla pintaan yön hämärässä.

Unettomistä öistä kehkeytyy helposti viheliäinen noidankehä, jolloin ihminen alkaa stressata nukkumaanmenoa ja murehtia sitä, tuleeko uni tänäkään yönä. Huoli ja stressi pitävät kehon kortisolitasot korkealla, ja hermostunut ennakointi tulevan yön sujumisesta puolestaan ajaa levollisen unen entistä kauemmas. Nukahtamiselle suotuisia olosuhteita on koko ajan vaikeampi tavoittaa.

Parhaat CBD-öljyt unettomuuteen

Univaikeudet ovat kirjavia

Unettomuus on yleinen vaiva. Noin joka kolmas suomalainen kärsii unettomuudesta jossakin vaiheessa elämäänsä. Monelle ovat tuttuja edellä kuvaillut univaikeudet, jotka saattavat liittyä esimerkiksi stressiin: mieli on jatkuvassa ylivireystilassa, eivätkä levottomat ajatukset jätä rauhaan yölläkään. Tällöin uni saattaa jäädä liian lyhyeksi tai muuttua katkonaiseksi. Normaalisti aikuinen ihminen tarvitsee unta 7-9 tuntia vuorokaudessa.

Lyhytaikainen unettomuus on normaalia, eikä siitä tarvitse olla huolissaan. Uni on kuitenkin aivoille elintärkeää niiden palautumisen kannalta. Ihminen ei pysy kovinkaan kauaa toimintakykyisenä, jos unen määrässä ja laadussa on vakavia häiriöitä. Pitkittyessään unettomuus saattaakin joskus altistaa monille vakaville sairauksille, kuten esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudeille tai masennukselle. Sen takia unettomuuden syihin puuttuminen ja sen hoitaminen ajoissa on järkevää.

Unettomuus vaikuttaa monin tavoin myös mielialaan, jaksamiseen ja yleiseen toimintakykyyn. Väsyneenä ihmisestä tulee huolimaton – virheitä sattuu ja muisti pätkii. Jaksaminen voi olla koetuksella paitsi fyysisesti, myös henkisesti. Toiset sietävät unettomuuden mukanaan tuomaa epämukavaa oloa paremmin kuin toiset, mutta tuskin kukaan siitä nauttii kovinkaan paljoa.

Omatoiminen unettomuuden hoito, kuten unirytmin pitäminen säännöllisenä, terveelliset elämäntavat ja oikeanlaiset nukkumisolosuhteet auttavat monia korjaamaan unen häiriöitä. Aina tämä ei kuitenkaan riitä, ja silloin voi olla hyvä miettiä muitakin vaihtoehtoja.

Melatoniini ja unilääkkeet unettomuuden hoidossa

Tyypillisesti unettomuutta on hoidettu esimerkiksi melatoniinilla. Melatoniini on ihmisen kehon oma unihormoni, jota elimistö alkaa erittää illan hämärtyessä. Tällöin keho saa viestin siitä, että on aika rauhoittua nukkumaan.

Unettomuuden vaivatessa elimistön melatoniinintuotanto saattaa olla häiriintynyt ja vaatia korjausta. Melatoniini onkin hyvä apu tilapäisessä käytössä, kun unirytmiä pitää saada muutettua esimerkiksi aikaeron takia, mutta pitemmän päälle se ei tuo ratkaisua unettomuusongelmaan.

Joskus vaikeaa unettomuutta voidaan joutua hoitamaan unilääkkeillä. Niilläkin kuitenkin saadaan aikaan vain tilapäinen apu, eikä niitä missään tapauksessa ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Haittavaikutuksena unilääkkeiden kohdalla on helposti riippuvuus, jolloin nukahtaminen ilman lääkettä vaikeutuu. Unilääkkeistä voi riippuvuuspotentiaalin myötä olla joskus hyvinkin hankala päästä eroon.

Mitä CBD on ja miten se vaikuttaa?

CBD eli kannabidioli on hamppukasvissa luonnostaan esiintyvä orgaaninen yhdiste, jolla on lukuisia erilaisia vaikutuksia ihmisen elimistössä. CBD on luokiteltu psykoaktiiviseksi aineeksi, mikä tarkoittaa sitä, että sillä on vaikutusta ihmisen mieleen. CBD:n kohdalla tämä vaikutus koetaan useimmiten rentouttavana.

CBD:llä ei kuitenkaan ole päihdyttäviä vaikutuksia tai ominaisuuksia – se ei siis ole sama asia, kuin huumausainetarkoituksessa käytettävät hampputuotteet, esimerkiksi marihuana, vaikka samasta kasvista onkin molempien kohdalla kyse. CBD ei ole huumausaine, vaikka se vaikuttaakin ihmisen kehon toimintoihin.

Marihuanan päihdyttävä vaikutus perustuu korkeaan THC-yhdisteen pitoisuuteen. CBD:stä tällaisia pitoisuuksia ei kuitenkaan löydy. CBD:llä ei ole tutkimuksissa havaittu olevan väärinkäyttöpotentiaalia suurillakaan annostuksilla. THC:n vaikutus perustuu myös siihen, että se kiinnittyy ihmisen aivoissa sijaitseviin kannabireseptoreihin, kun taas CBD:llä tällaista ominaisuutta ei ole.

Ihmisen kehossa on erilaisia kannabinoidireseptoreja, jotka puolestaan ovat osa laajempaa endokannabinoidijärjestelmää. CBD:n vaikutukset ja hyödyt perustuvat siihen, että se vaikuttaa yksittäisten reseptorien sijaan juuri tuohon laajempaan järjestelmään tasapainottaen sen toimintaa kokonaisvaltaisesti. Tämä saa aikaan CBD:n miellyttävänä ja rentouttavana koetun vaikutuksen koko kehossa.

Tutkimusten valossa CBD:llä on myös vaikutusta esimerkiksi ääreishermoston ja ruoansulatuksen toimintoihin. Kun nämä kaikki kehon erilaiset biologiset järjestelmät toimivat tasapainoisesti keskenään, eli kun kehon tasapainotila on optimaalinen, ihminen on valmiimpi kestämään arjen haasteita ja muutoksia – myös unettomuutta. CBD voi auttaa tuon tasapainon saavuttamisessa ja ylläpitämisessä.

Parhaat kaupat joista voit tilata CBD tuotteita

CBD-öljyn hyödyt unettomuuden hoidossa

Tutkimukset ovat osoittaneet, että CBD:llä on monia myönteisiä vaikutuksia ihmisen uneen. Se voi joidenkin tutkimusten valossa myös auttaa lievittämään joitakin unettomuuden taustalla olevia syitä, kuten esimerkiksi ahdistusta. Monet erilaisista uniongelmista kärsivät ovatkin kokeneet saavansa öljystä apua unettomuuden hoidossa – usein myös silloin, kun mikään muu ei ole tuntunut tepsivän.

Auttaa nukahtamaan

Tutkimuksista käy ilmi, että kun CBD:tä nautitaan suurina annoksina, sillä on sedatiivinen eli rauhoittava vaikutus. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että CBD näyttäisi tutkimustulosten valossa laskevan kehon kortisolitasoja. Näin ollen se helpottaa nukahtamista. Lisäksi CBD näyttää pidentävän unen kestoa ja vähentävän heräilyä, jolloin unen laatu paranee

Lievittää ahdistusta

Ahdistus ja unettomuus kulkevat usein käsi kädessä. Joskus on vaikea sanoa, kumpi on seurausta kummasta. Säännöllisesti käytettynä CBD voi auttaa lievittämään ahdistuksen oireita, jolloin vastaavasti myös uniongelmat helpottavat.

Helpottaa kroonista kipua

Jos uniongelmien syynä on krooninen kipu, CBD:stä voi joidenkin tutkimusten mukaan olla hyötyä sen hoidossa. Jos harkitset CBD-öljyn käyttöä tässä tarkoituksessa, on kuitenkin aina syytä olla ensin yhteydessä hoitavaan lääkäriin ja varmistaa CBD-öljyn yhteensopivuus mahdollisten muiden käytössä olevien kipulääkkeiden kanssa.


CBD-öljyn annostus

Kuten minkä tahansa luontaisen terveystuotteen kohdalla, myös CBD-öljyn kanssa on tärkeää löytää sopiva annostus parhaiden vaikutusten aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi. On suositeltavaa kokeilla ajan kanssa erilaisia annostelun tapoja, jotka istuvat parhaiten juuri omaan elämäntyyliin ja -rytmiin. Tämä helpottaa myös öljyn käytölle tärkeän rutiinin syntymistä ja ylläpitoa.

Annostuksen suhteen ei ole olemassa "standardimitoitusta", joka toimisi kaikille yhtä tehokkaasti kaikissa tilanteissa. Toisille jo pieni annos tuo halutun vaikutuksen, toiset voivat tarvita hieman suuremman määrän saman vaikutuksen aikaansaamiseksi. Kokeilemalla löytyy usein juuri omiin tarpeisiin parhaiten sopiva annostus.

Ensikertalaisten on hyvä aloittaa öljyn käyttö kaikessa rauhassa, edeten pienemmästä annostuksesta vähitellen kohti suurempaa. Öljyn vaikutukset ovat yksilöllisiä, ja jokaisen keho reagoi CBD:hen omalla tavallaan. Tähän vaikuttavat esimerkiksi ihmisen paino, pituus, ikä ja aineenvaihdunta.

Seuraavassa esitellään joitakin yleisiä suuntaviivoja ja ohjeita, jotka aloittelevan käyttäjän on hyvä pitää mielessään ennen öljyn käytön aloittamista.

Käytön voi aloittaa esimerkiksi 20-40 mg päivittäisellä annostuksella. Määrää voi lisätä viikon päästä 5-10 mg/viikko siihen asti, että itselle parhaalta tuntuva annoskoko on löytynyt. Kuten jo edellä kävi ilmi, suuret CBD-pitoisuudet on yhdistetty tutkimuksissa rauhoittaviin ja esimerkiksi ahdistusta lievittäviin vaikutuksiin, jolloin niistä voi tätä kautta olla apua unettomuuden hoidossa.

CBD-öljyn käyttö

  1. laita 3-4 tippaa CBD-öljyä kielen alle
  2. nauti noin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa
  3. kasvata annostusta toleranssin kasvaessa

Useimmiten CBD-öljyn vaikutus alkaa noin puolen tunnin tai tunnin sisällä nauttimisen jälkeen. Tämän jälkeen vaikutus kestää useita tunteja. Pitkäkestoinen vaikutus auttaa parantamaan yöunen laatua.

CBD imeytyy elimistöön tehokkaasti suun limakalvojen läpi – siksi öljy vaikuttaa nopeimmin, kun sitä laitetaan kielen alle. Muutama tippa öljyä tiputetaan kielen alle, ja annetaan vaikuttaa noin 30 sekunnin ajan ennen nielaisua. Jos öljyn nielaisee suoraan, ei vaikutus välttämättä ala aivan yhtä nopeasti.

Onko CBD-öljyn käyttö turvallista?

Tutkimuksissa on todettu, ettei CBD:llä ole vakavia sivuvaikutuksia, eikä se ole tappavaa tai myrkyllistä suurinakaan annoksina. Se ei myöskään aiheuta riippuvuutta, eikä sille toisaalta kehity vastustuskykyä, joten sillä on hyvä potentiaali myös pidempiaikaiseksi avuksi uneen liittyvissä ongelmissa.

CBD-öljyä voi turvallisin mielin käyttää apuna unettomuuden hoidossa – et voi ottaa öljyä liikaa tai saada siitä yliannostusta. Voit siis rauhassa etsiä ja kokeilla sinulle parhaiten toimivaa annoskokoa. On kuitenkin hyvä aloittaa öljyn käyttö rauhallisesti, jotta elimistö saa aikaa tottua siihen.

CBD-öljyn vaikutukset ovat yksilöllisiä, ja jokaisen keho reagoi siihen omalla tavallaan. Öljyn imeytyminen elimistöön ja hajoaminen siellä vaihtelevat esimerkiksi painon, pituuden ja iän mukaan. Yleisesti ottaen CBD on saatavilla olevan tiedon valossa kuitenkin hyvin siedetty tuote myös suurilla annoksilla ja pitoisuuksilla.

Jotkin lievemmät sivuvaikutukset voivat silti olla mahdollisia. Oman kehon kuuntelu auttaa usein välttämään epämiellyttäviä tuntemuksia. On myös hyvä konsultoida lääkäriä ennen käytön aloittamista. Tämä on erityisen tärkeää etenkin silloin, jos käytössä on joitakin muita lääkkeitä, jotta voidaan varmistaa CBD-öljyn yhteensopivuus niiden kanssa.

Mahdollisia sivuvaikutuksia

  • uneliaisuus
  • muutokset ruokahalussa
  • muutokset painossa
  • ripuli

Väsymys on öljyn käyttäjillä melko yleinen oire – siitähän on unettomuuden hoidossa tosin pelkästään hyötyä. Onkin hyvä ajoittaa CBD-öljyn käyttö iltaan sen rauhoittavan vaikutuksen vuoksi. Jotkut käyttäjät ovat saattaneet kokea lisäksi muutoksia ruokahalussa tai painossa, tai lievää, useimmiten ajan kanssa ohi menevää ripulia.

Maltti on valttia CBD-öljyn käytössä

On ymmärrettävää, että unettomuus turhauttaa. Huonosti nukutun yön jälkeen olo on ärtyisä ja pinna kireällä – puhumattakaan siitä, jos lakanoissa on tullut pyörittyä jo pidemmän aikaa vailla unen suomaa lepotaukoa. Siksi moni etsii pikaista helpotusta kurjaan tilanteeseen.

CBD-öljy voi tarjota apua piinalliseen pulmaan, ja monet ovat kokeneet sen hyödylliseksi apuvälineeksi omaehtoisessa unettomuuden hoidossa. On kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota siihen, että CBD-öljy toimii yksilöllisesti. Se, mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Alussa kannattaa varata hieman aikaa siihen, että öljyn käyttöön totuttelee rauhassa, pelkästään jo edellä esille tulleiden sivuvaikutusten minimoimiseksi. Monet käyttäjät saavat CBD-öljystä helpotusta unettomuuteen heti ensimmäisestä käyttökerrasta lähtien, mutta ei kannata lannistua, jos omalla kohdalla näin ei heti käykään.

Säännöllisyys takaa parhaan hyödyn

Avainsana CBD-öljyn käytössä on rutiini. On tärkeää, että öljyä käytetään säännöllisesti, aina samaan aikaan päivästä. Annoksen ottamista ei kannata jättää väliin tai vaihdella annoksen ottamisen väliä jatkuvasti.

Keho kannattaa totuttaa siihen, että annos otetaan tiettynä aikana päivästä – tämä auttaa elimistöä sopeutumaan öljyn uudenlaisiin, myönteisiin vaikutuksiin ja saamaan niistä parhaan tehon irti unettomuuden hoidossa.

On hyvä ottaa huomioon, että unettomuus syntyy usein vähitellen ja pitkän ajan kuluessa. Usein keho tottuu unettomuuden mukanaan tuomiin haittoihin vähitellen – on siis vain realistista ajatella, että prosessi toimii samalla tavalla myös toiseen suuntaan, kun keho lähtee palautumaan unettomuuden haitallisista vaikutuksista kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia, jota CBD-öljy omalta osaltaan on tukemassa.

Tuloksia ei välttämättä tule salamannopeasti, mutta käyttöä ei sen takia kannata lopettaa heti tai tuomita öljyä tehottomaksi. Omaan kehoon kannattaa suhtautua lempeästi ja antaa sille aikaa. Kärsimättömyys tai hermostuminen voivat vaikuttaa kielteisesti, jolloin hyvien vaikutusten teho viivästyy.

Usein kyse on vain siitä, että keho vaatii hieman totuttelua, ja säännöllisen käytön myötä voikin huomata, että uni alkaa vähitellen parantua ja uneen liittyvät ongelmat helpottavat päivä päivältä. Joillakin tähän voi mennä viikko tai pari, joillakin kuukausi – mutta useimmiten sinnikkyys palkitaan!

Millainen on paras CBD-öljy unettomuuden hoidossa?

Markkinoilla on saatavilla runsaasti erilaisia öljyvaihtoehtoja. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että korkeamman CBD-suhdeluvun ja -pitoisuuden omaavat öljyt usein tarjoavat tehokkainta lievitystä unettomuutta aiheuttavien tekijöiden suhteen, joten tämä kannattaa pitää mielessä tarjontaan tutustuessa.

Jos CBD-öljy on uusi tuttavuus, katseen voi halutessaan suunnata ensikertalaisille tarkoitettuihin valmisteisiin, joissa pitoisuudet ovat hieman matalammat. Korkeamman pitoisuuden valmisteisiin on tämän jälkeen helppo siirtyä.

Öljyn valinnassa kannattaa lisäksi kiinnittää parhaiden vaikutusten aikaansaamiseksi huomiota siihen, että öljy on:

  • luonnonmukainen
  • lisäaineeton
  • testattu

Saatavilla on myös runsaasti vegaanisia, gluteenittomia ja eri tavoin maustettuja vaihtoehtoja, joista on helppoa löytää juuri omia mieltymyksiä ja vaatimuksia vastaava tuote. Kokeilemalla löydät vaihtoehtojen joukosta juuri omia tarpeitasi ja tavoitteitasi parhaiten palvelevan öljyn.

CBD-öljyn hyödyt tiivistetysti

CBD-öljy on hyvin siedetty, turvallinen ja miellyttävä valinta avuksi unettomuuden hoitoon. Se on hyvä vaihtoehto silloin, kun halutaan kokeilla luonnonmukaista valmistetta paremman unen saavuttamiseksi ja tueksi. Se voi myös auttaa rikkomaan unettomuuteen joskus liittyvän, itseään ruokkivan ja hankalan ahdistuksen kehän lievittämällä ahdistuksen oireita, jotka saattavat piillä unettomuuden taustalla.

Monet ovat kokeneet saaneensa CBD-öljystä apua lieviin, lyhytaikaisiin unettomuuden mukanaan tuomiin haittoihin, mutta toisaalta öljy on ollut monelle pelastus myös silloin, kun mikään muu ei enää tunnu auttavan. Öljystä on mahdollista saada nopeasti helpotusta unettomuuteen, mutta parhaiten sen tarjoamat hyödyt tulevat esille pitempiaikaisessa, säännöllisessä käytössä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että CBD-öljy on vain yksi osa terveellisiä elämäntapoja, eikä sillä voi korvata niitä. Se tarjoaa ainoastaan lisätukea silloin, kun myös muut hyvän unen osatekijät ovat kunnossa. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen – tämä on hyvä pitää mielessä.

Unettomuudessa on usein kyse monien tekijöiden summasta, joten kannattaa lisäksi pitää huolta riittävästä liikunnasta raittiissa ulkoilmassa, terveellisestä, monipuolisesta ravinnosta ja säännöllisestä unirytmistä. Kun kohtelet itseäsi rakastavasti terveiden elintapojen muodossa, voit varmistaa sen, että CBD-öljyllä on parhaimmat mahdolliset toimintaedellytykset toimia tukenasi unettomuuden selättämisessä.